Ugrás a fő tartalomra

Máj. Gombóc! Leves????

Előre is leszögezném, hogy nem, nem májgombóc leves receptről lesz most szó.
A Májgombócleves egy olyan dolog amivel nagyon rossz viszonyban vagyok, egyszer nagyon csúnyán sikerült elrontani, és olyan borzalmas lett a végeredmény, amiről azóta is vannak rémálmaim.

Szóval arról nem fogok írni.

Viszont a napokban láttam egy videót (vagyishát igazából mocsok sokat de most egy az érdekes) amiben egy elvetemült ember égetett tésztát csinált, víz helyett csirke alaplével. Ez jó alaposan be is rúgta a kreativitásom robbanómotorját, meg amúgy is régen csináltam kelt tésztát, és időnként azt azért kell a megfelelő munka-magánélet-kelttészta egyensúly érdekében.

A másik dolog ami becigánykerekezett a gasztrofantáziámba amit a kommunisták angolul csak úgy hívnának hogy ours, de mi maradjunk csak a máj megnevezésnél, sok embernek mumusa, de én kifejezetten szeretem használni, valamint nem utolsó szempont az se, hogy hihetetlenül olcsó.

Szóval ami végül kijött a kis receptgyárból, az olcsó volt, finom volt, érdekes volt.

Már csak meg kellett csinálni.

Spoiler.

Sikerült.

Nagyon :



De hogy mi is ez pontosan?

Hát leginkább

Májpástétomos knédli

Félreértések elkerülése végett knédli == gőzgombóc

A nevéből pedig következik, hogy igazából csak két alapanyaga van : 

a gőz, meg a gombóc.

A gőzre majd kitérünk később, előbb nézzük a gombóc hozzávalapanyagait :

  • 500g finomliszt
  • fél kocka élesztő
  • 3 dl húsleves alap (kockából is jó, én is úgy csináltam mert másmilyen nem volt otthon)
  • 1 tk cukor
  • 500g csirkemáj
  • 2 fej vöröshagyma
  • 3-4 ek zsemlemorzsa
  • 1-2 tk vaj
  • só, bors, majoranna

Először a tésztát kell megcsinálni, hisz annak bőven van kelési ideje, legalább annyi mint egy átlag embernek hétfő reggel. Amúgy csak egy pofonegyszerű szimpla kelt tésztáról van szó. Élesztőt felfuttatjuk a cukorral egy kis vízben, hozzáadjuk a liszthez a húslevessel, összegyúrjuk félrerakjuk, békénhagyjuk.

Addig a töltelék is egy hasonlóan bonyolult (azaz semennyire) folyamat eredménye lesz.

Fogjuk a májat, én le is szoktam mosni kicsit meg csepegtetni, aztán feldaraboljuk kis kockákra, amik inkább amorf testek, de nem számít mert úgy se fog látszani a végeredményben. A hagymákat is felszeleteljük, itt sem fontos hogy nagyon apró legyen.

Egy nagyobb serpenyőben felmelegítjük a vajat, megpirítjuk rajta a hagymát, nem kell teljesen, de azért legyen egy kis színe, majd rádobjuk a májat, sózzuk borsozzuk majorannázzuk, majd addig sütjük, amíg át nem sülnek a májak. Ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy szürkére kell sütni. Sőt.
Az borzalmas, száraz gumis lenne, az meg nem finom. Legyen egy kicsit még bordós színe, az lesz az igazi.

A májmixet hagyjuk kicsit kezelhetőre hülni, majd egy turmixgépben daráljuk le, elég alaposan de nem kell homogén krémet kapnunk. Ehhez a darálmányhoz keverjük hozzá a zsemlemorzsát, ami arra kell, hogy a májból kiáramló szaftot felfogja, megkösse, így gőzölésnél nem fog felvizeződni és kiszakadni a tészta.

Apropó tészta. 

Kb fél óra alatt általában már megkel ha kellemesen meleg helyre raktuk, szóval lehet összeszerelni :

A tésztát 8 egyenlő részre osztjuk, ezekből kis gombócokat formálunk amiket kinyújtunk. Nyújtásnál fontos, hogy a tésztakorong szélei vékonyabbak legyenek mint a közepe, mivel ahhogy összefogjuk majd, az alján több réteg tészta lesz, és ha nem lapítjuk ki kellően a peremet akkor nem lesz egyenletes a gombócunk tésztarétege. 

Sajnos nem tudtam videót csinálni a technikáról de ha valaki nagyon elveszettnek érzi magát gombócnyújtásból akkor keressen rá a különböző ázsiai gombócok készítésére youtube-on, én is abból tanultam :D

Ha megvannak a tésztakorongok, osszuk 8 egyenlő részre a tölteléket is, rakosgassuk a tészták közepére, majd szépen fogjuk össze az aljukat és nyomkodjuk alaposan össze, hogy gombócokat kapjunk. Itt is rengeteg féle technika van, a legegyszerűbb az ha csak összefogjuk a szemközti peremeket, aztán az így képződő sarkokat is és szépen összegyurmázzuk. 

A végén lesz egy szép kis osztagunk :


Megvagyunk a gombóccal, jöhet a gőz!

Ha valakinek van otthon ilyen fancy többdarabos gőzölős fazeka vagy az ázsiai stílusú bambusz gőzölője, akkor nagyon jó, használjátok nyugodtan, nekem nincs.

Pánikra semmi ok, elég sokféleképpen kivitelezhető a dolog, mutatom én hogy csináltam :

Lábas (jó nagy) :


Bele egy kellően lapos aljú, hőálló edény fejjel lefelé :


Erre pedig egy kisebb tortaforma alja : 


Tádá, gőzölő.

Csak vizet kell az aljába önteni és mehet is a menet ^^

Amúgy jó alternatíva lehet még egy tiszta konyharuhán gőzölgő víz felé helyezni a párolnivalónkat, de az is jó, ha csak egy lábas aljába teszünk sütőpapírt arra rakjuk a főznivalót és kicsi vizet öntünk alá, ilyenkor figyeljünk mert az alja megpirulhat azért.

Technikai részletek után fogjuk a "gőzölőnket" rakjunk bele vizet, a lapot amire a tésztákat pakoljuk kicsit vajazzuk meg, majd fedő alatt gőzöljük a dolgokat kb 15 percig.

És kész!

Én még csináltam egy fokhagymás zsályás vajat, ami annyi hogy lassú tűzön összemelegítettem egy nagy darab vajat pár gerezd felszeletelt fokhagymával és egy teáskanál szárított zsályával mert nem volt friss :(

Magában is teljesértékű ebéd/vacsora, de egy saláta vagy némi párolt zöldség kifejezetten jól megy hozzá ^^

Jó szórakozást hozzá :D

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ír-kávé torta

Ami késik az MÁV vagy 3-as metró. De ami fontos, hogy nem múlik. Ez a poszt is ilyen, hogy többet késett, mint én eddig az előadásaimról összesen, ugyanis az elmúlt hónapban volt költözés (szép nagy konyha és kert rulez *.*), vizsgák, vezetőképzők meg még ki tudja mi... Ami viszont kiemelendő, hogy kereken egy hete, azaz június 7-én 17:45 magasságában nemzetközileg is nagykorú lettem . Ehhez kapcsolódóan pedig van egy olyan több éves hagyománynak számító jó szokásom, hogy megajándékozom önnön saját magam egy tortával, ami minden évben másféle. Az elkövetkezendő süteményrecept amúgy majd' két éve született meg a tudatom mélyén megbúvó kis cukrászdában, ahol ugyan meg is csináltam párszor (meg el is rontottam egy csomószor, de pont ezért tudtam, hogy mire kell figyelni), de most materializálódott először a való életben. A delikvens pedig nem más, mint egy Whiskys-kávés torta, ami a koffein és alkoholtartalmával mind a 21 évesség, mind a vizsgaidőszak fogalomrendszerébe na

DIY csirkemellsonka

Vannak olyan dolgok az ételek között, amelyeket sokkal egyszerűbb, és olcsóbb megcsinálni otthon, mint megvenni. Vannak olyanok is amiket épeszű ember nem próbál meg elkészíteni, mert drágább és bonyolultabb is mint lemenni a boltba és jónapot (itt azért megjegyezném hogy távol állok az ép észtől). Végül de nem utolsósorban pedig vannak olyan dolgok, amiket nem nehéz megcsinálni, köbö ugyanolyan a költségük is mint megvenni, de :  Nagyon menőnek érezheted magad, hogy tudsz ilyet  Jobb tudni, hogy pontosan mi is van benne  Az "extra" változatokat (amik amúgy pofátlanul túl vannak árazva az esetek 99%-ban) is könnyűszerrel olcsóbban megcsinálhatod Ezen utolsó kategóriába esik a csirkemellsonka is, ugyanis nem sokan csinálnak otthon, jó hogyha biztosra tudod, hogy nincs benne semmilyen egyéb állati maradvány a szárnyashúson kívül, és úgy tuningolható ahogy szeretnénk ! Például csinálhatunk paprikás, vagy zöldfűszeres házi baromfifelvágottat is : Megjegyezném

Sajt(ó)nyilvánosság

Tartozom egy vallomással minden kedves olvasómnak. Írni néha kiba kifejezetten nehéz, és hiába próbálkozok, nem jut eszembe semmi olyan keret amiben jól nézne ki egy recept, vagy egyszerűen még ahhoz sincs kedvem, hogy elkezdjek itt pötyörészni. Akartam írni egy gyönyörű bevezetőt arról, hogy milyen kurvajó megcsinálni magunknak otthon olyan dolgokat amiket boltba szoktunk venni, de valahogy sose lett olyan amit megmutatnék bárkinek is. Ezért ez egy ilyen banális bejegyzés lesz. Sajtot csinálunk! Így: Cheeeese : Az egyszeri sajtkészítés iránt érdeklődő embernek nem fog elfáradni a szeme az olvasásban ha az összetevőket nézi ugyanis a legalapabb házi sajthoz nem kell más mint tej, valamint ecet és/vagy citromlé. (Még indokolatlanul sokszor le fogom írni, hogy sajt, törődjetek bele, engem is zavar a szóismétlés)  Az persze nem mindegy milyen tejből dolgozik az ember, ugyanis ezek a hiperkezelt, zsírtalanított, világ végéig megnemromlós vízízű szarok sose lesznek